28 ژوئن 2022- تحقیق در مورد علل دیابت نوع 1 اغلب بر پاسخ خود ایمنی متمرکز است، جایی که سیستم ایمنی سلول های بتا را که در جزایر پانکراس انسولین تولید می کنند، از بین می برد. مطالعه ی جدید دانشمندان دانشگاه شیکاگو در عوض به نقش خود سلول‌های بتا در ایجاد خودایمنی می‌پردازد. این تحقیق همچنین این احتمال را افزایش داده است که داروهای جدید می‌توانند سیستم ایمنی را از تخریب سلول‌های بتا باز دارند و از ابتلای بیماران در معرض خطر به دیابت نوع 1 یا شروع زودهنگام دیابت در این افراد، جلوگیری کنند.

در این مطالعه محققان از ابزارهای ژنتیکی برای از کار انداختن یا حذف ژنی به نام Alox15 در موش‌هایی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، استفاده کردند. این ژن آنزیمی به نام 12/15- لیپواکسیژناز را تولید می کند که در فرآیندهایی که باعث ایجاد التهاب در سلول های بتا می شوند، نقش دارد. حذف آلوکس 15 در این موش‌ها باعث حفظ جمعیت سلول‌های بتا، و کاهش تعداد سلول‌هایT ایمنی شد که به محیط جزایر نفوذ می‌کنند و از ابتلا به دیابت نوع 1 در موشهای نر و ماده جلوگیری کرد. در این موش‌ها همچنین بیان ژنی افزایش یافت که پروتئینی به نام PD-L1 را کد می‌کند که خودایمنی را سرکوب می‌نماید.

دکتر Raghavendra Mirmira، نویسنده ارشد این مقاله و استاد پزشکی و مدیر مرکز تحقیقات ترجمه ای دیابت دردانشگاه شیکاگو، گفت: سیستم ایمنی در عرض یک روز تصمیم نمی گیرد که به سلول های بتای شما حمله کند، تصور ما این بود که خود سلولهای بتا به نوعی خود را به طور اساسی تغییر می دهند که این پاسخ ایمنی را فرا می خوانند.

او گفت: وقتی از شر این ژن خلاص شدیم، سلول‌های بتا دیگر سیگنالی به سیستم ایمنی نمی‌دادند و حمله ایمنی به طور کامل سرکوب شد، حتی با این که به سیستم ایمنی دست نزدیم. این به ما می‌گوید که گفت‌وگوی پیچیده‌ای بین سلول‌های بتا و سلول‌های ایمنی وجود دارد و اگر در آن گفتگو دخالت کنید، می‌توانید از دیابت پیشگیری نمایید.

این مطالعه نتیجه یک همکاری طولانی مدت است و از زمانی آغاز شد که دکتر میرمیرا و چند تن از اعضای آزمایشگاهش در دانشگاه ایندیانا کار می کردند. دکتر جری نادلر، رئیس دانشکده پزشکی و استاد پزشکی و فارماکولوژی در کالج پزشکی نیویورک، نقش آنزیم 12/15 لیپواکسیژنازرا کشف نمود و پرفسور مورین گانون، استاد پزشکی، زیست شناسی سلولی و رشد و فیزیولوژی مولکولی و بیوفیزیک در دانشگاه واندربیلت، سویه‌ای از موش‌ها را پرورش داد که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت، او در این موشها با استفاده از داروی تاموکسیفن، ژن Alox15 را از کار انداخته بود.

در سال 2012، دکتر سارا ترسی، دانشیار پژوهشی در شیکاگو و نویسنده ارشد این مطالعه ی جدید، پروژه ای را رهبری کرد که در میان اولین پروژه هایی بود که نشان داد سلول بتا ممکن است یک عامل اصلی در توسعه ی دیابت نوع 1 باشد. دکترTersey ، گفت: این کار به ما کمک می کند تا مکانیسم های اساسی منجر به ایجاد دیابت نوع 1 را درک کنیم. این بخش بزرگ و در حال تغییری از این حوزه از تحقیقات است که در آن بیشتر بر نقش سلول‌های بتا تمرکز می‌کنیم و نه فقط خودایمنی.

این مطالعه همچنین ارتباطات جالبی با درمان های سرطان دارد که سیستم ایمنی را برای مبارزه با تومورها مهار می کند. سلول های سرطانی، اغلب پروتئین PD-L1 را برای سرکوب سیستم ایمنی و فرار از دفاع بدن بیان می کنند. داروهای جدیدی به نام بازدارنده‌های چک پوینت، این پروتئین را هدف قرار می‌دهند و "نقطه بازرسی  PD-L1" را مهار یا حذف می‌کنند و سیستم ایمنی را برای حمله به تومورها آزاد می‌کنند. در این مطالعه ی جدید، افزایش PD-L1 در موش هایی که ژن  Alox15در آنها کار نمی کند، با جلوگیری از حمله سیستم ایمنی به سلول های بتا، به هدف مورد نظر خود عمل می کند.

در این مطالعه، محققان همچنین دارویی را آزمایش کردند که آنزیم 12/15 لیپواکسیژنازرا روی سلول های بتای انسان مهار می کند. آنها دریافتند که دارویML355 ، سطوح PD-L1 را افزایش داده و می تواند پاسخ خود ایمنی را مختل کند و از ابتلا به دیابت جلوگیری نماید. در حالت ایده آل، این دارو به بیمارانی داده می شود که به دلیل سابقه ی خانوادگی در معرض خطر بالایی برای دیابت نوع 1 هستند و علائم اولیه ی این بیماری را نشان می دهند، یا این دارو مدت کوتاهی پس از تشخیص قبل از اینکه آسیب زیادی به پانکراس وارد شود، به بیماران داده می شود. دکتر میرمیرا و تیمش در حال برداشتن اولین گام ها برای شروع آزمایشات بالینی برای آزمایش درمان احتمالی با استفاده از داروی ML355 هستند.

دکتر میرمیرا گفت: "این مطالعه مطمئناً نشان می دهد که مهار این آنزیم در انسان می تواند سطح  PD-L1  را افزایش دهد که بسیار امیدوارکننده است." ما معتقدیم با درمان‌های هدفمند سلول‌های بتا، تا زمانی که هنوز تخریب گسترده ی سلول‌های بتا رخ نداده باشد، می‌توان فرد را تحت درمان قرار داد و از پیشرفت بیماری به طور کلی جلوگیری کرد.

این مطالعه با عنوان "سیگنال های پیش التهابی در سلول های بتای جزایر، تهاجم سلول های ایمنی بیماری زا را در دیابت خود ایمنی دامن می زند"در مجله ی Cell Reports منتشر گردید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-06-focus-beta-cells-immune-key.html